Σαντάλ Ακερμάν, Γαλλία, Βέλγιο, Πορτογαλία, 1993, 115'
«Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από την Ευρώπη: το φάντασμα του κομμουνισμού»: Το ταξίδι που ξεκινά λίγο μετά την Πτώση του Τείχους («προτού να είναι αργά», με τα λόγια της Σαντάλ Ακερμάν), από τη Δυτική Ευρώπη στην Ανατολική (από την Πολωνία στην καρδιά της Σοβιετικής Ένωσης), από το καλοκαίρι στον βαρύ χειμώνα και από το ερμητικό παρόν στο σύνθετο συλλογικό και προσωπικό παρελθόν –μιας που η μητέρα της σκηνοθέτιδας ήταν Πολωνοεβραία επιζήσασα του Ολοκαυτώματος– δεν είναι μια αναμέτρηση με την πρώτη αράδα του Κομμουνιστικού Μανιφέστου. Είναι ένα ταξιδιωτικό ημερολόγιο που διαρθρώνεται με ελεγειακά tracking shots, περνώντας αέρινα από τους δημόσιους χώρους στους ιδιωτικούς και από τα μοναχικά εσωτερικά τοπία στην ερημιά του πλήθους. Διατηρώντας ανέπαφη την πολύτιμη εσωτερικότητά του, το αριστούργημα της Ακερμάν ζωντανεύει έναν ανοίκειο και επίμονο κόσμο που δεν υπάρχει πια, βυθίζοντάς μας σε έναν στοχασμό (ή διαλογισμό) για το τέλος της ιδεολογίας, της ιστορίας ή και του κόσμου όπως τον ξέραμε.
Chantal Akerman, France, Belgium, Portugal, 1993, 115'
“A specter is haunting Europe – the specter of communism”: a journey that begins a little after the fall of the Berlin Wall (“before it is too late,” in the words of Chantal Akerman) – moving from western Europe into its east (from Poland into the heart of the Soviet Union), from summer into the depths of winter, and from a hermetic present into a complex, collective, and personal past (given that the director’s mother was a Polish- Jewish survivor of the Holocaust) – is not a reckoning with the first line of the Communist Manifesto; rather, it is a travel diary comprised of elegiac tracking shots, gliding from public spaces into private ones, and from solitary inner landscapes into the stark desolation of crowds. Keeping its precious interiority pristine, this Akerman masterpiece brings to life an unfamiliar and dogged world that no longer exists, immersing us in a contemplation of (or meditation on) the end of ideology, of history, of even the world we once knew.