Τσέλσι ΜακΜάλαν, Καναδάς, 2023, 103'
Κλείνοντας το μάτι στην κινηματογραφική κληρονομιά του Φρέντερικ Γουάιζμαν (του οποίου το εμβληματικό ντοκιμαντέρ Ballet άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ο κινηματογράφος συνομιλεί με το κλασικό μπαλέτο), η προσωπική διαδικασία παραγωγής ντοκιμαντέρ της Τσέλσι ΜακΜάλαν μάς βυθίζει στη μεγαλειώδη παράσταση της Λίμνης των κύκνων του 2022 από το Εθνικό Μπαλέτο του Καναδά, η οποία αποδείχθηκε καθοριστική για την κληρονομιά του. Η παράσταση είναι υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της θρυλικής Κάρεν Κέιν, μιας και αποχαιρετά τον χορευτικό θίασο με τον οποίο έχει γίνει συνώνυμο το όνομά της (δεδομένου ότι έκανε το διάσημο ντεμπούτο της σε αυτό το μπαλέτο το 1971). Η τετραμερής σειρά ντοκιμαντέρ συνοδεύει από κοντά την Κέιν και μια ομάδα νεαρών χορευτών επιλεγμένων από το σύνολο των κατηγοριών του Εθνικού Μπαλέτου του Καναδά, καθώς συνυφαίνουν τη δραματική δημιουργική διαδικασία της Λίμνης των Κύκνων με τρυφερές σκηνές παρμένες από την προσωπική ζωή των χορευτών, στο σπίτι ή σε χώρους διεξαγωγής προβών. Σε μια προσπάθεια να παρουσιαστεί ο θίασος ως μια οργανική οντότητα (με τους καλλιτέχνες, τους χορογράφους και τους τεχνικούς να υπερνικούν τόσο σωματικά, όσο και συναισθηματικά εμπόδια για να φέρουν εις πέρας το ριμέικ του λατρεμένου έργου) ακόμα και κάτι τόσο απλό όσο η ενθάρρυνση της Κέιν να εγκαταλείψουν οι χορευτές τα ροζ καλσόν που είναι κομμάτι των κοστουμιών των κύκνων – ούτως ώστε να αναγνωριστεί επί σκηνής η διαφορετικότητα των αποχρώσεων του δέρματος – γίνεται επαναστατική πράξη.
Chelsea McMullan, Canada, 2023, 103'
Winking at the cinematic legacy of Frederick Wiseman (whose emblematic Ballet changed the way cinema converses with classical dance) Chelsea McMullan’s intimate process documentary immerses us in the National Ballet of Canada’s 2022 monumental and legacy-defining new production of Swan Lake, directed by ballet icon Karen Kain as she bids farewell to the company she’s become synonymous with (as she famously debuted in the ballet in 1971). The four-part documentary series closely follows Kain and a group of young dancers drawn from across the National Ballet of Canada’s ranks, weaving the Swan Lake’s dramatic creation process with intimate scenes from personal lives, homes, and rehearsal spaces. In its attempt to present the company as an organic entity (with the performers, choreographers, and technicians pushing through physical and emotional obstacles to remake a revered work), even something as simple as Kain pushing for the dancers to abandon the pink tights of the swan costumes – thus acknowledging the diversity of skin colors onstage – turns out to have revolutionary implications.