Μάρεκ Κοζακιέβιτς, Πολωνία, Γερμανία, 2022, 72'
H ταινία Silent Love είναι μια ιστορία ενηλικίωσης και εκδήλωσης της σεξουαλικότητας. Η Aga, 35 ετών, αποφασίζει να υιοθετήσει τον έφηβο αδελφό της, Milosz, μετά τον θάνατο της μητέρας τους – μια διαδικασία που θέτει τον τρόπο ζωής της στο μικροσκόπιο. Υπάρχει όμως κάτι που δεν μπορεί να μοιραστεί ελεύθερα στο συντηρητικό πολωνικό χωριό, όπου ζει και αυτό δεν είναι άλλο πάρα η μακροχρόνια σχέση με τη κοπέλα της, τη Maja. Οι κανόνες στην αγροτική Πολωνία είναι ξεκάθαροι: κάθε άνδρας πρέπει να έχει μια γυναίκα, κάθε χορευτής πρέπει να έχει μια χορεύτρια. Ο νεαρός Miłosz νιώθει ασφαλής εκεί, ειδικά μετά από τον θάνατο της μητέρας του. Η αδελφή του, Agnieszka, η οποία βρίσκεται σε σχέση με τη φίλη της, κάνει τα αδύνατα δυνατά για να αποκτήσει τη κηδεμονία του. Σταδιακά, ένα νέο πρότυπο οικογένειας ξεδιπλώνεται, μέσα από τον φακό του Marek Kozakiewicz σαν μια προσπάθεια που είναι εξίσου συγκρατημένη, όσο και αποφασιστική. Χωρίς σχολιασμό ή συνεντεύξεις, αυτή η διακριτική, βραβευμένη ταινία του Marek Kozakiewicz, που κάνει το ντεμπούτο της, δείχνει τον τρόπο με τον οποίο τα μέλη αυτής της «νέας» οικογένειας αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, αλλά και με τον εχθρικό έξω κόσμο. Η Aga καταφέρνει να μην αποκαλυφθεί καθ’όλη τη διάρκεια της ταινίας, με εξαίρεση όταν μιλάει με την σύντροφό της. Την ίδια στιγμή, βλέπουμε τον Miłosz να πηγαίνει στο σχολείο και στην εκκλησία σε αυτή τη μικρή, συντηρητική πόλη όπου η ξενοφοβία και τα παραδοσιακά πρότυπα ρόλων για γυναίκες και άνδρες εκδηλώνονται τόσο σε κουβέντες, όσο και σε πράξεις. Σε αυτή την απερίφραστα τρυφερή ταινία, η ένταση είναι αισθητή και γνωρίζουμε ότι η αποκάλυψη της αλήθειας δεν θα έχει ευνοϊκή κατάληξη.
Marek Kozakiewicz, Poland, Germany, 2022, 72'
Silent Love is a coming-of-age and a coming-out story. Aga, 35, is legally adopting her teenage brother, Milosz, after their mother’s death – a process that invites intense probing into her lifestyle. However, there’s something she can’t share in their conservative Polish village: her long-term relationship with her girlfriend Maja. The rules in rural Poland are clear: Every man must have a woman; every dancer must have a female dancer. The pubescent Miłosz feels safe here, especially after his mother’s death. His sister Agnieszka, who is in a long-distance relationship with her friend Majka, does everything to obtain custody of her little brother. Gradually, a new family model is revealed, documented by Marek Kozakiewicz as an attempt that is as restrained as it is determined. Without commentary or interviews, this subtle, award-winning debut film by Marek Kozakiewicz shows how the members of this “new” family engage with each other and the potentially hostile outside world. Aga manages to hold her tongue throughout, except when sharing her concerns with her lover. Meanwhile, we see Miłosz attending school and church in this small, conservative town where xenophobia and traditional male-female roles are manifested in word and deed. The tension is palpable, and we know the truth won’t land well in this strikingly affectionate film.