An Asian Ghost Story
Μπο Γουάνγκ, Ολλανδία, Χονγκ Κονγκ, 2023, 37'
Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, ένας από τους πιο σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης της ασιατικής οικονομίας στη μεταπολεμική εποχή ήταν οι περούκες. Στην ακμή της δεκαετίας του 1960, κατά τη διάρκεια της εκβιομηχάνισης του Χονγκ Κονγκ και της άνθησης των εξαγωγών, οι περούκες ήταν το τέταρτο στη σειρά των εξαγόμενων προϊόντων. Ανάμεσα στην Κίνα του Μάο (τη μεγαλύτερη πηγή εφοδιασμού προϊόντων για τα μαλλιά) και στην ακόρεστη αγορά του δυτικού κόσμου, το Χονγκ Κονγκ λειτουργούσε ως πύλη διακομιδής. Έτσι, σε κάθε περούκα ενδημεί ένα φάντασμα από το αυτοκρατορικό παρελθόν. Προσπερνώντας το εμπάργκο των Ηνωμένων Πολιτειών του 1965 στο εμπόριο τεχνητών μαλλιών, η ταινία ζωντανεύει τις ανατριχιαστικές αναμνήσεις του εκσυγχρονισμού της Ασίας στα τέλη του 20ού αιώνα. «Συνδυασμός πειραματικού και ιστορικού ντοκιμαντέρ με στοιχεία ανθρωπολογικής μυθοπλασίας, η ταινία εστιάζει στη βιομηχανία περούκας του Χονγκ Κονγκ προκειμένου να ρίξει φως στα φαντάσματα: σε εκείνα που στοιχειώνουν τις ιστορίες των εργατριών στα εργοστάσια, ή και στα πιο ύπουλα φαντάσματα του καπιταλισμού και της αποικιοκρατίας. Από τη στιγμή που πέφτουν οι τίτλοι αρχής, με μια τόσο τυπική γραμματοσειρά και σε ανάλυση εικόνας που παραπέμπει στο VHS, η ταινία αποδίδει έναν διακριτικό, παιχνιδιάρικο φόρο τιμής στο Χονγκ Κονγκ και στη κινηματογραφική του κουλτούρα, η οποία κάποτε θεωρούνταν σημαντική αλλά πλέον φαίνεται να είναι καθηλωμένη σε μια ενδιάμεση περιοχή της οποίας τα σύνορα γίνονται όλο και πιο στενά, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην επικράτειά του». (Βικτόρ Μπουμερίας)
Bo Wang, The Netherlands, Hong Kong, 2023, 37'
Wigs were vital for the rise of the Asian economy in the post-war era. In the heyday of the 1960s, it was the number four export in Hong Kong’s export-orientated industrialization. Between Mao’s China – the largest source of hair supplies, and the insatiable Western market, Hong Kong functioned as the gateway. In every wig resides a ghost from the imperial past. Departing from a 1965 United States embargo on the hair trade, known as the “Communist Hair Ban” the film is about haunting memories of Asia’s late 20th-century modernization. “Part experimental, historical documentary, part anthropological fiction, An Asian Ghost Story focuses on Hong Kong’s wig industry to shed light on ghosts; ghosts from the stories of female factory workers, and the more insidious ghosts of capitalism and colonialism. From the moment the title appears, in such a typical font, in VHS picture definition, the film pays a subtle, playful homage to Hong Kong and its film culture; which used to matter but seems, much like its territory, to be stuck in an interzone with increasingly tight borders.” (Victor Bournerias)
The Film You Are About To See
Μαξίμ Μαρτινό, Γαλλία, 2023, 11'
«Σημειώνεται ότι η ταινία που πρόκειται να δείτε αντλεί από πραγματικό υλικό της ιστορίας του κινηματογράφου, και πιο συγκεκριμένα από τις δηλώσεις αποποίησης ευθύνης τις προειδοποιήσεις που πλαισιώνουν την ύπαρξη πολλών ταινιών. Ωστόσο, οποιαδήποτε συμπαιγνία μεταξύ τέχνης και βιομηχανίας, οποιαδήποτε σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ ελευθερίας της δημιουργίας και νόμου, ή οποιοσδήποτε υπαινιγμός ηθικολογίας στη ζωή των εικόνων θα ήταν καθαρά ακούσια και συμπτωματική.» Αντί να προκαλεί στεναχώρια αναλογιζόμενο τις νομικές δεσμεύσεις τις οποίες οι εμπορικές εταιρίες, ακριβώς όπως οι πουριτανοί, επιθυμούν να επιβάλλουν στο σινεμά, Η ταινία που πρόκειται να δείτε μάς προσκαλεί να απολαύσουμε την αδιατάρακτη δύναμή του. Ανάμεσα στις μαζικές συγκεντρωμένες προειδοποιήσεις, τίποτα δεν την εκφράζει καλύτερα από την αναπάντεχη εμφάνιση δύο αισθητά πιο ποιητικών διάτιτλων από τις ταινίες του Ρομπέρ Μπρεσόν: η ταινία «που πρόκειται να δείτε» ουδέποτε είναι ίδια με αυτές που έχετε ήδη δει.
Maxime Martinot, France, 2023, 11'
“Please note that the film you are about to see is taken from real material of film history, namely the disclaimers and warnings that frame the existence of many films. However, any collusion between art and industry, any conflict of interest between freedom of creation and the law, or any hint of moralism on the life of images, would be purely incidental and unintentional.” Rather than being saddened by the legal straightjacket in which the merchants, like the puritans, have wanted to confine cinema, The Film You are About to See invites us to delight in this unbroken power. Among the mass of collected warnings, nothing says it better than the unexpected presence of two significantly more poetic intertitles from Robert Bresson’s films: the film “that you are about to see” is never the same as those you have already seen.
There are People in the Forest
Σίμον Ρισίνσκι, Πολωνία, 2023, 10'
Ένας μοναχικός άνδρας περπατά κουτσαίνοντας στον δρόμο. Ένα φορτηγό τον προσεγγίζει. Από αυτό ξεπηδούν πολλοί οπλισμένοι άνδρες. Αιχμαλωτίζουν τον άνδρα και τον μεταφέρουν στο δάσος. Οι μόνοι μάρτυρες του σκηνικού είναι άνθρωποι από το κοντινό χωριό. Από το 2021 περιστατικά σαν αυτό είναι συνηθισμένα στα ευρωπαϊκά σύνορα Πολωνίας και Λευκορωσίας, τα οποία αποτελούν το σκηνικό μιας προσφυγικής κρίσης εν εξελίξει. Ένα ντοκιμαντέρ animation, ο δημιουργός του οποίου τυχαίνει να ζει σε μια πόλη δίπλα στα σύνορα.
Szymon Ruczyński, Poland, 2023, 10'
A lonely man limps down the road. A truck drives up to him. Several armed men jump out of it. They capture the limping man and transport him to the forest. The only witnesses of the scene are people from a nearby village. Since 2021, situations like these are commonplace on the Polish-Belarussian border of the European Union, which is the scene of an ongoing refugee crisis. An animated documentary whose creator happens to live in a town by the border.
Shrooms
Ζόρζε Ζάκομε, Πορτογαλία, 2023, 18'
Στην ήρεμη ψυχεδέλεια της ταινίας Μανιτάρια του Ζόρζε Ζάκομε, οι ανεξέλεγκτες καταστάσεις στις οποίες μπαίνει ο σκηνοθέτης απομακρύνονται από το καρτουνίστικο τριπάρισμα και οξύνουν τις αισθήσεις της όρασης και της ακοής. Περνώντας διαδοχικά από την αναζήτηση μανιταριών ψιλοκυβίνης στην καρδιά ένα βουβού δάσος, στη διαλογή και τη διανομή τους διά μέσου ταχυδρομικών περιστεριών και στην τελική σταδιακή κατανάλωσή τους από τους ντόπιους της Λισαβόνας, διαπιστώνουμε ότι κάθε πέρασμα συνοδεύεται από ένα σπικάζ απόκρυφου και εμπιστευτικού περιεχομένου, με τη μαγεία του φυσικού κόσμου να υπερτονίζεται μέσα από τα σαγηνευτικά in-camera εφέ του κινηματογραφικού φακού: διαθλάσεις του φωτός, jump cut, αντανακλάσεις και δοκιμές υπερέκθεσης σε ένα και μόνο καρέ. (Τζέσι Κάμινγκ)
Jorge Jácome, Portugal, 2023, 18'
In the quiet psychedelia of Jorge Jácome’s Shrooms, the filmmaker’s invocation of an altered mental state eschews the cartoonishly trippy in lieu of a heightened grasp of looking and listening. Moving in sequence from a hushed forest forage for the Psilocybin-laced fungi, their sorting and delivery via carrier pigeons and eventual ingestion by Lisbon locals, each passage is accompanied by perfectly intimate and sensitive voiceovers, with the magic of the natural world accentuated by cinematographer Marta Simões’ beguiling in-camera effects: refracted light, jump cuts, reflections and single-frame exposures. (Jesse Cumming)