Μάριαμ Τσάτσια, Νικ Βόιγκτ, Γεωργία, Πολωνία, 2023, 73'
Ψηλά στα βουνά της Γεωργίας, σ’ ένα ειδυλλιακό τοπίο, υψώνεται μια μεγαλοπρεπής έπαυλη, χτισμένη από τον τελευταίο τσάρο της δυναστείας των Ρομανόφ. Το κτίριο αυτό, ετοιμόρροπο πια, δεν θυμίζει τίποτα από το παλιό του μεγαλείο: είναι το σανατόριο Αμπαστουμάνι, που στεγάζει φυματικούς ασθενείς, στιγματισμένους και περιθωριοποιημένους. Το Μαγικό βουνό ξετυλίγει, εκκινώντας από την προσωπική περιπέτεια της συν-σκηνοθέτριας Μάριαμ Τσάτσια με τη φυματίωση, την ιστορία του κτιρίου, που στο παρηκμασμένο σώμα του εγγράφονται η ιστορική πορεία, η παραδοξότητα, η οδύνη και τα δεινά μιας ολόκληρης χώρας. Πολύ περισσότερο από μια ξενάγηση στα ενδότερα ενός σανατορίου, το Μαγικό βουνό είναι μια καταβύθιση σε έναν προσωπικό και μαζί συλλογικό εφιάλτη, εμποτισμένη σε μια ατμόσφαιρα σχεδόν μεταφυσική, όμοια με την υγρασία και την ομίχλη που τυλίγουν το άλλοτε περίλαμπρο κτίσμα. Όπως και το πολυβραβευμένο Δαμάζοντας τον κήπο (2021) της Σαλομέ Τζάσι, το Μαγικό βουνό μιλά για τη Γεωργία και τη μετα-σοβιετική συνθήκη με τη μέγιστη εμβρίθεια – και βαθύ συναίσθημα.
Mariam Chachia, Nik Voigt, Georgia, Poland, 2023, 73'
High up on the mountains of Georgia stands a majestic mansion, in an idyllic landscape, built on the orders of the very last Tsar of the Romanov dynasty. The building, now almost decrepit, carries no trace of its former glory; instead, it functions as the Abastumani sanatorium which houses stigmatized and marginalized tuberculosis patients. Magic Mountain unveils the building’s history, with Mariam Chachia, the co-director's own personal brush with TB as a starting point. The historical path, the absurdness, the grief, and the plight of a whole entire country are engraved on its crumbling shell. Infinitely more than a simple guided tour in the innards of the sanatorium, Magic Mountain consists of an immersion to a personal, as well as collective nightmare, imbued with an almost metaphysical atmosphere, within the humidity and the fog embracing the once magnificent structure. Similarly to Salomé Jashi’s critically acclaimed Taming the Garden (2021), Magic Mountain talks about Georgia and the post-Soviet condition with utmost profoundness and deep emotion.