Xελένα Τρεστίκοβα, Τσεχία, 2008, 83'
Η πολυβραβευμένη Τσέχα ντοκιμαντερίστρια Χελένα Τρεστίκοβα άρχισε να κινηματογραφεί έναν έφηβο ονόματι Ρενέ το 1989, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου έργου για ανήλικους παραβάτες (μάλιστα, έχει παραδεχτεί σε συνέντευξή της ότι πήρε την απόφαση να τον ακολουθήσει όταν προσπάθησε να τη ληστέψει). Επί είκοσι χρόνια παρατηρούσε τον νεαρό άντρα να μεγαλώνει (κυρίως πίσω από κάγκελα) ενώ μεγάλες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις και αλλαγές αναδιαμόρφωναν τη φυσιογνωμία της πατρίδας του. Στο René βλέπουμε μια ταλαιπωρημένη ψυχή, σε διαρκή μετωπική σύγκρουση με τον εαυτό της και τον νόμο, να αναζητά τον δρόμο για τη λύτρωση. Με την κάμερα της Τρεστίκοβα να πλησιάζει τόσο κοντά ώστε να μη μένει σκάψιμο ή ρυτίδα της επιδερμίδας του Ρενέ που να μη μεταμορφώνεται σε μικρό χάρτη μιας ζωής αφειδώς σπαταλημένης και την υπέροχη μουσική υπόκρουση από θλιμμένα ηλεκτρικά ακόρντα να το τυλίγουν στην αχλή μιας σχεδόν χειροπιαστής μελαγχολίας, αυτό το υπέροχα ατμοσφαιρικό ντοκιμαντέρ προσθέτει μια άλλη διάσταση στην παρατήρηση, χαρίζοντάς της έναν αξέχαστο ήρωα.
Helena Třeštíková, Czech Republic, 2008, 83'
Back in 1989, award-winning Czech documentary filmmaker Helena Třeštíková began filming a teenager called René as part of a broader project on juvenile delinquents (she has admitted in an interview that her decision to focus on him was taken when he tried to rob her). Over the next 20 years, she watched the young man grow up (mainly behind bars) as major socio-political upheaval and transformation changed the face of his home country. In René, we see a tortured soul in constant, head-on conflict with his own self and with the law, seeking a path towards redemption. With Třeštíková’s camera going in so close that not a single pit or crease in René’s skin remains that has not been transformed into a diminutive map of a life wasted with abandon, and with a wonderful soundtrack of forlorn electronic chords wrapping everything in a haze of almost tangible melancholy, this fantastically atmospheric documentary adds yet another dimension to the observational form, gracing it with an unforgettable protagonist.