Ίνα Σαχακιάν, Αρμενία, Γερμανία, Λιθουανία, 2022, 96'
Το 1919 πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα του New York of Auction of Souls, μιας βωβής ταινίας σχετικά με ένα έφηβο κορίτσι που επέζησε της γενοκτονίας των Αρμενίων και κατέφυγε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ανέλαβε η ίδια η επιζήσασα, η Ορόρα Μαρντιγκανιάν. Η ταινία σημείωσε τεράστια εισπρακτική επιτυχία και η Ορόρα έγινε γνωστή διεθνώς. Ωστόσο, οι σφαγές στην Αρμενία μαίνονταν και η ίδια βρέθηκε στη δίνη ενός τραύματος που αναβιώνει, καθώς υποκινείται από την ανάλγητη μηχανή δημοσιότητας του Χόλιγουντ. Σήμερα, περισσότερο από έναν αιώνα μετά, ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ ανασυνθέτει την ιστορία της ζωής αυτής της ηρωίδας, η οποία πέθανε το 1994. Τα απομνημονεύματά της με τίτλο Ravished Armenia βρίσκονται στο επίκεντρο αυτού του φιλμ κινουμένων σχεδίων. Οι ενότητες των κινουμένων σχεδίων διανθίζονται με σπάνιες σκηνές από την αυθεντική χολιγουντιανή ταινία, πολλές από τις οποίες είχαν χαθεί, καθώς και αρχειακό υλικό στο οποίο μια ηλικιωμένη πλέον ηθοποιός ανακαλεί την αξιοθαύμαστη και δυσβάσταχτη οδύσσειά της. Άλλωστε, τόσο η ίδια όσο και η σκηνοθέτρια της ταινίας, θέλησε να εξασφαλίσει ότι η γενοκτονία των Αρμενίων δεν θα ξεχαστεί ποτέ.
Inna Sahakyan, Armenia, Lithuania, Germany, 2022, 96'
1919 saw the premiere in New York of Auction of Souls, a silent film about a teenage girl who survived the Armenian genocide and fled to the US. The main role was played by the survivor herself, Aurora Mardiganian. The film was a box office hit, and Mardiganian became world-famous. The massacres in Armenia continued, however, and Mardiganian was engulfed by the waves of relived trauma whipped up by the callous Hollywood publicity machine. Νow, more than a century later, a historical documentary reconstructs the life story of this hero, who died in 1994. Mardiganian’s memoir Ravished Armenia lies at the heart of this chronological animated film. The animated sections are interspersed with rare scenes from the original Hollywood film, most of which has been lost, as well as archive footage of an elderly Mardiganian recalling her remarkable, hellish odyssey. She, like the film’s director Sahakyan, wanted to ensure that the Armenian genocide will never be forgotten.