ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΡΙΑΝΟΝ CINÉMA
Πέμπτη 21/11
18:00 Toxic
Λιθουανία – 2024 – Έγχρωμη – 99’
Σκηνοθεσία: Saule Bliuvaite
Το να γραφτούν σε μια τοπική σχολή μοντέλων μοιάζει για δύο έφηβα κορίτσια σαν μια απόδραση από τα αδιέξοδα της πόλη τους. Κι ενώ η υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής τα ωθεί να παραβιάζουν το σώμα τους με ολοένα και πιο ακραίους τρόπους, δημιουργούν μεταξύ τους, για να ανταπεξέλθουν, έναν μοναδικό δεσμό. Έντονη κοινωνική κριτική στην ολοένα και αυξανόμενη, στη σύγχρονη εποχή, αντικειμενοποίηση και εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος, το ντεμπούτο μεγάλου μήκους της Λιθουανής Saule Bliuvaite εξερευνά, βασισμένη σε δικές της παρόμοιες εμπειρίες, με ευαισθησία, διορατικότητα, ποιητική διάθεση και σκηνοθετική δεξιοτεχνία τις πιο ωμές, σκοτεινές και βάναυσες γωνιές της ανθρώπινης συνθήκης, ενώ η κριτική σύσσωμη χαιρέτησε τις δύο νέες ηθοποιούς που δημιουργούν μια βαθιά περίπλοκη σχέση, μη αναμενόμενη, και που συγκλονίζουν δραματουργικά με την παρουσία τους και τις ικανότητές τους καθώς τονίζουν ταυτόχρονα την ευθραυστότητα και την αξιοπρέπεια μέσα σε ένα καταπιεστικό περιβάλλον. Σάρωσε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο με τέσσερα βραβεία, συμπεριλαμβανόμενου την Χρυσή Λεοπάρδαλη, Οικουμενικό Βραβείο και Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας, καθώς και μία υποψηφιότητα για το Βραβείο FIPRESCI – European Discovery της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
20:15 QUIET LIFE
Γαλλία, Ελλάδα, Γερμανία, Εσθονία, Σουηδία – 2024 – Έγχρωμη – 99’
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Αβρανάς
Σουηδία, 2018. Ένα μυστηριώδες σύνδρομο που πλήττει τα παιδιά προσφύγων προκαλεί έντονη ανησυχία στους γιατρούς και τους πολιτικούς. Ο Σεργκέι και η Νατάλια αναγκάζονται να δραπετεύσουν από τη χώρα τους μετά από μια επίθεση που παραλίγο να στοιχίσει στον Σεργκέι τη ζωή του. Το ζευγάρι εγκαθίσταται στη Σουηδία με τις δύο μικρές τους κόρες και περιμένει την απόφαση της Υπηρεσίας Μετανάστευσης για την αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Προσπαθούν να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή: εργάζονται σκληρά, στέλνουν τα παιδιά τους σε σουηδικό σχολείο, μαθαίνουν τη γλώσσα και υπομένουν τους τακτικούς ελέγχους των αρχών, ελπίζοντας πως κάποια μέρα θα αποκτήσουν τη σουηδική υπηκοότητα. Όταν όμως η αίτησή τους απορρίπτεται, η μικρότερη κόρη τους, η Κάτια, καταρρέει και βυθίζεται σε ένα ανεξήγητο κώμα. Καθώς ο Σεργκέι και η Νατάλια έρχονται αντιμέτωποι με ένα ηθικό δίλημμα, η αντοχή και η αποφασιστικότητα τους δοκιμάζονται. Μπορούν να βρουν τη δύναμη και την ελπίδα που χρειάζονται για να σώσουν τις κόρες τους; Η ταινία κέρδισε το Βραβείο Interfilm στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
22:30 ΜΙΝΙ ΚΑΙ ΜΟΣΚΟΒΙΤΣ (Minnie and Moskowitz)
ΗΠΑ – 1971 – Έγχρωμη – 114’
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
«Πριν σε γνωρίσω, νόμιζα ότι είχα μπελάδες», λέει η εργαζόμενη στο μουσείο Μίνι στον μακρυμάλλη υπάλληλο στάθμευσης αυτοκινήτων Σέιμουρ Μόσκοβιτς τρώγοντας ένα χοτ-ντογκ και πίνοντας έναν καφέ. Αυτή είναι η βάση της αληθινής αγάπης σε αυτή την ασυνήθιστη και ιδιόρρυθμη ρομαντική κωμωδία που είναι ωστόσο καθαρός John Cassavetes. Παρά τη διαφοροποίησή της από το corpus των άλλων ταινιών του, παραμένει σε ακέραιο επίπεδο η δημιουργική διαδικασία με τους ηθοποιούς, βγάζοντας μέσα από αυτή στέρεα υποκριτικά αποτελέσματα από τους δύο πρωταγωνιστές. Στην ταινία εμφανίζονται και άλλοι φίλοι και συγγενείς του Cassavetes στα πλαίσια της δικής του αντίληψης για το πώς μπορεί να είναι μια παραγωγή όσο γίνεται πιο ανεξάρτητη. Η ταινία είναι κάτι σαν παραμύθι, έχει πει ο δημιουργός της. Μια ταινία για την αγάπη και τον έρωτα, και κυρίως από έναν ανεξάρτητο σκηνοθέτη, αποτελεί πάντοτε μια ευκαιρία έντονων συναισθηματικών διεργασιών.
Παρασκευή 22/11
18:00 ΟΙ ΑΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΤΟΙ (The Asylum Seekers)
Κύπρος – 2024 – Έγχρωμη – 94’
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Χαπέσιης
Μια φουσκωτή βάρκα ξεφορτώνει μια ομάδα αιτούντων άσυλο στις ακτές της Euroville. Η ομάδα πέφτει πάνω σε ένα πτώμα στο καταφύγιο. Αποφασίζουν ότι πρέπει να πάνε στις αρχές για να δουν πώς να πετάξουν το πτώμα. Πηγαίνουν από γραφείο σε γραφείο χωρίς να καταφέρνουν να βρούνε λύση στο πρόβλημα μέχρι που αποφασίζουν να κάψουν το πτώμα έξω από το σπίτι τους. Η Στρατιωτική Αστυνομία τους παρακολουθεί καθώς εκείνοι προσπαθούν να αποδράσουν...
20:00 PALAZZINA LAF
Ιταλία – 2023 – Έγχρωμη – 99’
Σκηνοθεσία: Michele Riondino
Ο Κατερίνο είναι εργάτης στο εργοστάσιο Ilva στον Τάραντα. Όταν τα στελέχη της εταιρείας αποφασίζουν να τον χρησιμοποιήσουν ως κατάσκοπο για να εντοπίσουν τους εργάτες που θέλουν να ξεφορτωθούν, ο Κατερίνο αρχίζει να παρακολουθεί τους συναδέλφους του, αναζητώντας διάφορους λόγους για να τους καταγγείλει. Εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα, η ταινία απεικονίζει την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση εκφοβισμού στον χώρο εργασίας στην Ιταλία στο θανατηφόρο χαλυβουργείο της Ilva στον Τάραντα στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και έτσι το πολύ δυνατό ντεμπούτο του σκηνοθέτη είναι ένα πολιτικό δράμα κοινωνικών προεκτάσεων, στην παράδοση του ιταλικού κινηματογράφου, όπου τοποθετεί την εργατική τάξη μπροστά στην κάμερα προσπαθώντας να τής δώσει φωνή. Βραβευμένη από την Ένωση Ιταλών Κριτικών για το σενάριο, την σκηνοθεσία και την υποκριτική και με τρία βραβεία David Di Donatello (υποκριτικής και μουσικής).
20:00 ΒΡΑΔΙΑ ΡΟΤΖΕΡ ΚΟΡΜΑΝ:
Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΩΝ (The Fall of the House of Usher)
ΗΠΑ – 1960 – Έγχρωμη – 79’
Σκηνοθεσία: Roger Corman
Μετά από ένα μακρύ ταξίδι, ο Φίλιπ φτάνει στην έπαυλη των Άσερ αναζητώντας την αγαπημένη του, Μαντλίν. Φτάνοντας, ωστόσο, ανακαλύπτει ότι η Μαντλίν και ο αδελφός της, Ρόντερικ Άσερ, έχουν προσβληθεί από μια μυστηριώδη ασθένεια. Οι αισθήσεις του Ρόντερικ έχουν γίνει οδυνηρά οξείες ενώ η Μαντλίν έχει γίνει κατατονική. Εκείνο το βράδυ, ο Ρόντερικ λέει στον καλεσμένο του μια κατάρα της παλιάς οικογένειας των Άσερ: κάθε φορά που υπήρχαν περισσότερα από ένα παιδιά στην οικογένεια, όλα τα αδέρφια έχουν τρελαθεί και πέθαναν με φρικτούς θανάτους. Με αυτό το αξεπέραστο cult διαμάντι ανοίγει τη δεκαετία του 1960 ο «κύκλος Poe» του υπερπαραγωγικού ανεξάρτητου δημιουργού και παραγωγού Roger Corman, και σχεδόν πάντοτε με την απόκοσμη φυσιογνωμία του αγαπημένου του Vincent Price στον πρωταγωνιστικό ρόλο, σκηνοθετεί σε υποβλητική και παραισθησιακή ατμόσφαιρα αναβαθμίζοντας την αμερικανική παράδοση του gothic horror με φροϋδικούς ψυχαναλυτικούς συμβολισμούς. Στην αμφιβολία του παραγωγού του για το πώς μπορεί να υπάρχει ταινία τρόμου δίχως κάποιο τέρας ο Corman απάντησε: «Σαμ, το σπίτι είναι το τέρας!»
+
ΜΙΑ ΚΡΑΥΓΗ ΣΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ (The Premature Burial)
ΗΠΑ – 1962 – Έγχρωμη – 81’
Σκηνοθεσία: Roger Corman
Ο Γκάι ξεπερνά αρχικά τον τεράστιο φόβο του να θαφτεί ζωντανός για να παντρευτεί την Έμιλι, αλλά σύντομα αποκτά ξανά εμμονή, χτίζοντας μία κρύπτη που έχει σχεδιαστεί για να εγγυηθεί ότι δεν θα πέσει θύμα του πιο τρομερού εφιάλτη του. Προσπαθώντας να αποδείξει ότι έχει θεραπευτεί από τη φοβία του, ανοίγει τον τάφο του πατέρα του και «βουτάει» στη φρίκη. Οι χειρότεροι φόβοι του γίνονται αντιληπτοί καθώς τον κατεβάζουν στον τάφο και η προδοσία κάποιου πολύ αγαπημένου του προσώπου μοιάζει να ευθύνεται για την κατάστασή του. Γοτθικός, κλειστοφοβικός, ανατριχιαστικός και ψυχολογικός τρόμος στη Βικτωριανή εποχή, σε μια ακόμη μεταφορά βιβλίου του Edgar Allan Poe στον κύκλο που άνοιξε ο Roger Corman με το “The Fall of the House of Usher” και με τον Ray Milland να ηγείται του καστ δίνοντας μια εντυπωσιακή ερμηνεία μέσα στις σκληρές του παραισθήσεις ως χαρακτήρας με ακατάληπτα ψυχολογικά βάρη.
Σάββατο 23/11
18:00 ΑΔΕΡΦΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ (Zomervacht)
Ολλανδία, Βέλγιο – 2023 – Έγχρωμη – 100’
Σκηνοθεσία: Joren Molter
Κατά τη διάρκεια κάποιων αποπνικτικών καλοκαιρινών διακοπών, ο δεκατριάχρονος Μπράιαν, που ζει με τον πατέρα του σε ένα τροχόσπιτο σε μια απομακρυσμένη τοποθεσία, είναι αναγκασμένος να φροντίζει τον μεγαλύτερο αδερφό του Λισιέν, ο οποίος είναι διανοητικά ανάπηρος. Πώς όμως να κάνει τις σωστές επιλογές όταν έχει ακόμα τόσα πολλά να ανακαλύψει για τον εαυτό του; Το ντεμπούτο του Joren Molter είναι μια coming-of-age ταινία που θέτει σοβαρά ηθικά διλήμματα πάνω στην απότομη και ενίοτε βίαιη ενηλικίωση των παιδιών με σκληρή, ωμή όσο και ανθρώπινη κινηματογράφηση βασισμένη στην συγκροτημένη δραματουργία και τις σχέσεις των τριών αυτών χαρακτήρων που προσπαθούν να κρατήσουν την αθωότητα και την ενσυναίσθησή τους ακέραιη. Οικουμενικό Βραβείο της Επιτροπής και Βραβείο Κοινού στο Transylvania International Film Festival.
20:30 ΕΓΩ ΣΟΥ TΟ ‘ΧΑ ΠΕΙ (Te l'avevo detto)
Ιταλία – 2023 – Έγχρωμη – 100’
Σκηνοθεσία: Ginevra Elkann
Στη Ρώμη, κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου του Ιανουαρίου, έρχεται ένας ξαφνικός καύσωνας. Ο ήλιος είναι αρχικά ευχάριστος, αλλά η ζέστη κλιμακώνεται γρήγορα σε τρομακτικό βαθμό, με αποτέλεσμα άνθρωποι και ζώα να χάνουν τον αυτοέλεγχό τους. Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Ginevra Elkann είναι ένα πορτρέτο ενός πληθυσμού που παλεύει με τις αγωνίες του στα πρόθυρα μιας αποκάλυψης. Με τις εντάσεις να συμπυκνώνουν τους χειρότερους φόβους και κακίες του κάθε χαρακτήρα, η ταινία διακρινόμενη ταυτόχρονα από μαύρο χιούμορ και γυρισμένη σε τόνους θερμούς που τονίζουν τον πυκνό αέρα, προσπαθεί να κρατήσει τον παλμό των αλληλένδετων ζωών σε μια κατάσταση μη ελέγξιμη. Η ταινία έκανε πρεμιέρα και ήταν υποψήφια για βραβείο στο πρόγραμμα Platform στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο 2023.
22:30 ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΕΙΤΑΙ (A Woman Under the Influence)
ΗΠΑ – 1974 – Έγχρωμη– 155’
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Ο Νικ, ένας εργατικός σύζυγος, αυταρχικός και θυμωμένος, παλεύει να αγαπήσει τη Μέιμπελ, τη βαθιά ταραγμένη σύζυγό του, καθώς η κατάθλιψή της τελικά καταλήγει σε νευρικό κλονισμό. Με το εξιτήριο της από το νοσοκομείο, ξεκινούν την επίπονη διαδικασία της σύνδεσης του διαλυμένου γάμου τους, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι καθόλου εύκολο. Ο John Cassavetes, σε μια από τις πιο διάσημες και ευρέως αγαπημένες, από κοινό και κριτική, ταινίες του αποδεικνύει για άλλη μια φορά τη μαεστρία του στην αμερικανική ανεξάρτητη παραγωγή ταινιών. Η Gena Rowlands ως η ψυχολογικά τσακισμένη σύζυγος, δίνει ρεσιτάλ υποκριτικής και εντάσεων, αποτυπώνοντας εξαίσια την αποξένωση και τη ψυχική κατάρρευσή της. Ο Peter Falk σε μία από τις καλύτερες στιγμές του ως ο βαριά πιεσμένος και σαστισμένος σύζυγός της που προσπαθεί να κρατήσει ανέπαφη την οικογένειά του. Μια δυνατή, συναισθηματική ματιά στην αγάπη, το γάμο, τον συμβιβασμό και τη ζωή. Τόση πολλή αλήθεια και ειλικρίνεια σε μια ταινία που εξουθενώνουν συναισθηματικά τον θεατή. Η Rowlands προτάθηκε για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου και ο Cassavetes ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας ενώ κέρδισε Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του San Sebastián.
Κυριακή 24/11
18:00 ΑΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ (Africa Star)
Κύπρος – 2024 – Ασπρόμαυρη – 107’
Σκηνοθεσία: Άδωνις Φλωρίδης
Το “Africa Star” ακολουθεί τρεις γενιές Κυπρίων γυναικών – μητέρας, κόρης και εγγονής – των οποίων η ζωή άλλαξε τραγικά λόγω της αδυναμίας ενός άνδρα να αντισταθεί στον πειρασμό. Η ταινία ακολουθεί αυτή την πορεία μέσα στις δεκαετίες: 1945, 1967 και 2008 όπου ο εξασθενημένος πλέον ογδοντάχρονος κάνει μια τελευταία προσπάθεια να εξιλεωθεί από τις ενοχές του. Ο Κύπριος σκηνοθέτης και σεναριογράφος απέσπασε το Βραβείο Ορφέας στο Los Angeles Greek Film Festival για τη συγκεκριμένη ταινία.
20:15 Η ΚΑΛΤΣΑ (The Sock)
Κύπρος – 2024 – Έγχρωμη – 90’
Σκηνοθεσία: Κύρος Παπαβασιλείου
Ένας σκηνοθέτης με οικονομικά προβλήματα έχει ένα ατύχημα που τον αφήνει προσωρινά ανάπηρο. Παίρνει βοήθεια από έναν ξάδερφο που είναι μόνιμα ανάπηρος. Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κάνει ταινία το όλο συμβάν και τις μέρες που περνά με τον ξάδελφο, αλλά όλοι μπαίνουν εμπόδιο στη δημιουργία της ταινίας, και ειδικά η κοπέλα που τον τραυμάτισε.
22:15 ΤΡΙΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (Three Kilometers to the End of the World)
Ρουμανία – 2024 – Έγχρωμη – 105’
Σκηνοθεσία: Emanuel Parvu
Τοποθετημένο σε μια συντηρητική κοινότητα του Δέλτα του Δούναβη της Ρουμανίας, βλέπουμε το ταξίδι αυτογνωσίας ενός ομοφυλόφιλου εφήβου, του Άντι, που έρχεται σε σύγκρουση με τις παραδοσιακές αξίες που υποστηρίζουν οι γονείς και οι γείτονές του. Ο Emanuel Parvu βάζει στο μικροσκόπιο τον φανατισμό και κομφορμισμό των ανθρώπων και το πώς η τρυφερότητα μπορεί να αποτελέσει απειλή σε μια κοινότητα ηθικά τρομοκρατημένη από το οτιδήποτε απειλεί την παραδοσιακή της σταθερότητα. Με κλινική αποστασιοποίηση και μεγάλης διάρκειας πλάνα δεν επιβάλλεται στα συναισθήματα του θεατή καθώς αποφεύγει την εύκολη ταύτιση με το τραύμα του κεντρικού χαρακτήρα, όσο τονίζει τις αντιδράσεις των γύρων του και του συνολικού κοινωνικού ιστού. Έτσι αυτή η επώδυνη ιστορία καταπίεσης και απόρριψης θέτει άμεσα ερωτήματα σε όλους μας για τους λόγους και τις συνέπειες που παράγονται όταν βάζουμε μπροστά από παραμορφωτικό φακό ή αρνούμαστε την ίδια την πραγματικότητα και τις ανάγκες των ανθρώπων. Επίσημη πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών όπου διαγωνίστηκε για τον Χρυσό Φοίνικα και το Queer Palm ενώ κέρδισε Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο.
Δευτέρα 25/11
17:15 ΚΛΕΙΣΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ (Cerrar los Ojos)
Ισπανία, Αργεντινή – 2023 – Έγχρωμη – 169’
Σκηνοθεσία: Víctor Erice
Ένας διάσημος Ισπανός ηθοποιός, ο Χούλιο Αρένας, εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας. Πολλά χρόνια αργότερα, το μυστήριο έρχεται για άλλη μια φορά στην επιφάνεια εξαιτίας μιας τηλεοπτικής εκπομπής και ο πολύ καλός του φίλος, ο Μιγκέλ, που είναι και σκηνοθέτης, αναλαμβάνει να το εξιχνιάσει. Ο σπουδαίος Víctor Erice, δημιουργός του διαχρονικού αριστουργήματος «Το Πνεύμα του Μελισσιού», επιστρέφει ύστερα από τριάντα χρόνια απουσίας, για να καταθέσει την πιο προσωπική ταινία της καριέρας του. Μελαγχολικό, επίπονο, ποιητικό και ταυτόχρονα ιδιότυπο detective film, το αριστουργηματικό αυτό φιλμ διαπερνά τα είδη, δείχνει την αγάπη της στο ίδιο το σινεμά και γίνεται δεκτή από την παγκόσμια κριτική σαν μια σημαντική, σεμνή και ζεστή φιλμική χειρονομία. Με πρεμιέρα στις Κάννες, το Τορόντο και το BFI London Film Festival, έχει πάρει τη θέση της σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες του 2023.
20:30 IN THE EYE OF THE STORM: THE POLITICAL ODYSSEY OF YANNIS VAROUFAKIS (5th and 6th episodes of TV Mini Series) (87’)
Ην.Βασίλειο | 2024 | Έγχρωμη | 87’ Σκηνοθεσία: Raoul Martinez
Το In the Eye of the Storm είναι μια σειρά ντοκιμαντέρ για μία από τις σημαντικότερες πολιτικές προσωπικότητες της εποχή μας, τον Γ.Βαρουφάκη. Βασιζόμενος στη δουλειά δεκαετιών ως οικονομολόγος και πολιτικός αναλυτής, υφαίνει μια συναρπαστική αφήγηση της ελληνικής κρίσης όπου οι κύριες πτυχές της, η χρεοκοπία, η λιτότητα, ο φασισμός, ο καπιταλισμός και η σοσιαλδημ
22:40 ΘΟΛΟΣ ΒΥΘΟΣ (Giannis in the Cities)
Ελλάδα – 2024 – Ασπρόμαυρη – 90’
Σκηνοθεσία: Ελένη Αλεξανδράκη
1949, ο Γιάννης, γιος αντάρτη, ξεριζώνεται από τη θαλπωρή του σπιτιού του στο χωριό, γιατί η γιαγιά του πείθεται να τον παραδώσει στις Παιδοπόλεις της Βασίλισσας Φρειδερίκης µε την ελπίδα ότι το εγγόνι της θα µάθει γράµµατα. Σε αυτά τα ιδρύµατα, όπου χειραγωγούνται οι ιδέες και οι επιθυµίες, το παιδί περνάει έξι από τα πιο τρυφερά χρόνια της ζωής του. Εφιάλτες και σκοτεινά αισθήµατα για τον πατέρα του στοιχειώνουν την καρδιά του… Η αληθινή ιστορία του συγγραφέα Γιάννη Ατζακά.
Τρίτη 26/11
18:00 ΠΡΟΣΩΠΑ (Faces)
ΗΠΑ – 1968 – Ασπρόμαυρη – 130’
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Η ταινία ακολουθεί τις μάταιες προσπάθειες του βιομήχανου Ρίτσαρντ και της συζύγου του Μαρία να ξεφύγουν από την αγωνία της άδειας σχέσης τους στην αγκαλιά των άλλων και έτσι ο John Cassavetes αντιμετωπίζει τη σύγχρονη αποξένωση και το ζήτημα των φύλων με μια βάναυση ειλικρίνεια και συμπόνια που σπανίως εμφανίζονται με τέτοιο βάθος στον κινηματογράφο. Έπειτα από πέντε χρόνια απουσίας πίσω από την κάμερα, o ανεξάρτητος μαέστρος του αμερικάνικου κινηματογράφου επιστρέφει με αυτό το πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενο και DIY δράμα, και ως γύρισμα και ως προώθηση, καταφέρνοντάς να το μετατρέψει σε αριστούργημα, φωτογραφημένο σε 16mm ασπρόμαυρο φιλμ και σε cinéma vérité στυλ, το οποίο επέδρασε καθοριστικά στο σύνολο του παγκόσμιου ανεξάρτητου σινεμά και των σκηνοθετών του κινήματος του Νέου Hollywood. Ο Roger Ebert θα γράψει στην κριτική του πως είναι η ταινία που «εξετάζει ασυμβίβαστα τον τρόπο που ζούμε πραγματικά». Υποψηφιότητα για Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου ενώ οι Seymour Cassel και Lynn Carlin ήταν υποψήφιοι για Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Β’ Ανδρικού και Β’ Γυναικείου Ρόλου αντίστοιχα. Επίσης, ο John Marley έλαβε το Βραβείο Volpi Cup – Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 1968 ενώ η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Λέοντα.
20:30 Ο ΚΥΡΙΟΣ Κ (Mr. K)
Ολλανδία, Νορβηγία, Βέλγιο – 2024 – Έγχρωμη – 96’
Σκηνοθεσία: Tallulah Hazekamp Schwab
Ο Crispin Glover επιστρέφει σε πρωταγωνιστικό ρόλο καταδυόμενος στην καφκική παράνοια όπου ένας περιπλανώμενος μάγος περνά τη νύχτα σε ένα ξενοδοχείο μόνο για να ανακαλύψει, το επόμενο πρωί, ότι δεν μπορεί να ξεφύγει. Έτσι συνεχίζει να «βουτάει» βαθύτερα σε αυτή την πραγματικότητα, συναντώντας τους ασυνήθιστους κατοίκους της στην πορεία. Το να αποκαλείται ένα έργο «καφκικό» είναι ίσως εύκολο, αλλά το να ανταποκρίνεσαι σε αυτήν την ετικέτα είναι σαφώς απαιτητικότερο. Ωστόσο, η σκηνοθέτιδα το κατορθώνει δημιουργώντας έναν κόσμο σαν του Charlie Kaufman, μα λίγο λιγότερο νοσηρό και με προσθήκη αρκετού χιούμορ και λίγο τρόμου. Αναλόγως συμβάλει στο αποτέλεσμα και η αισιόδοξη και ελαφρώς απόκοσμη σύγχρονη ορχηστρική μουσική του Stijn Cole. Η ταινία μας ζητά απλά να αποδεχτούμε ότι μπορεί κανείς να μην καταλαβαίνει τα πάντα -και ίσως είναι καλύτερα έτσι- ενώ, ταυτόχρονα, λειτουργεί ως μια αιχμηρή αλλά καθόλου διδακτική κοινωνική αλληγορία.
22:15 BAUK
Σερβία – 2024 – Έγχρωμη – 97’
Σκηνοθεσία.: Goran Radovanović
Ο Σάβα, η μητέρα του και ο μικρός του αδερφός ζουν σε έναν ουρανοξύστη στο Βελιγράδι. Ο πατέρας του απουσιάζει καθώς εργάζεται σε φορτηγό πλοίο. Αυτή η κανονική ζωή διακόπτεται από τους βομβαρδισμούς της Σερβίας. Το σχολείο κλείνει, ένα καταφύγιο γίνεται το νέο του σπίτι και η Μίλιτσα, η κόρη του ιερέα με την οποία ο Σάβα είναι ερωτευμένος, φεύγει από τη χώρα. Αυτή η αντιπολεμική ταινία από τη γειτονική μας χώρα, του καταξιωμένου σκηνοθέτη Goran Radovanović με το πολυβραβευμένο “Enclave”, πραγματεύεται τις συνέπειες του βομβαρδισμού της Σερβίας από το ΝΑΤΟ το 1999 και πώς αυτές επηρέασαν την αντίληψη ενός παιδιού για τον κόσμο και την παιδική του ηλικία και ακριβώς γι’ αυτό είναι άκρως επίκαιρη στις μέρες μας. Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας.
Τετάρτη 27/11
17:45 Ο ΤΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΛΙΜΝΗΣ (Creature from the Black Lagoon)
1954 | ΗΠΑ | Ασπρόμαυρη | 79’ Σκηνοθεσία: Jack Arnold
Μια επιστημονική αποστολή που ψάχνει για απολιθώματα κατά μήκος του ποταμού Αμαζόνιου ανακαλύπτει ένα προϊστορικό τέρας στη θρυλική Μαύρη Λίμνη. Οι εξερευνητές αιχμαλωτίζουν το μυστηριώδες πλάσμα, αλλά αυτό δραπετεύει και επιστρέφει για να απαγάγει την όμορφη βοηθό εργαστηρίου ενός επιστήμονα. Μια χαμηλού κόστους παραγωγή με πρωταγωνιστή ένα υδρόβιο τέρας μετατράπηκε σε κλασσική ταινία τρόμου και αγαπήθηκε πολύ από το κοινό στα χρόνια που ακολούθησαν. Χάρη στο έξυπνο σενάριο και την πολύ καλή σκηνοθεσία του Jack Arnold, το φιλμ δικαίως θεωρείται μέχρι σήμερα από τις πιο σημαντικές ταινίες με τέρατα που προήλθαν από τη δεκαετία του ’50.
20:30 Sarah Bernhardt, La Divine
Γαλλία – 2024 – Έγχρωμη – 98’
Σκηνοθεσία: Guillaume Nicloux
Η Sarah Bernhardt ήταν η πρώτη σταρ στον κόσμο. Ελεύθερη, εκκεντρική, αφοσιωμένη όπως κάθε αληθινός οραματιστής. Μεταξύ θρύλου και φαντασίας, αυτή η πρωτότυπη βιογραφική ταινία αποκαλύπτει δύο, ελάχιστα γνωστά αλλά εξαιρετικά σημαντικά, επεισόδια που σημάδεψαν τη ζωή της. Ο παραγωγικός σκηνοθέτης Guillaume Nicloux μάς βυθίζει στον επιβλητικό κόσμο της πιο σαγηνευτικής περσόνας για το θέατρο του 19ου αιώνα. Η ταινία είναι μια διασταύρωση ιστορικού δράματος και ερωτικής εξομολόγησης, ενώ φλερτάρει με θεματικές όπως η αγάπη, η ελευθερία και η αφύπνιση της γυναικείας συνείδησης. Η πρωταγωνίστρια Sandrine Kiberlain ξεδιπλώνει μια ερμηνεία γεμάτη υπερβολή, αυθάδεια, συγκίνηση και την απαιτούμενη δόση χιούμορ. Μαζί της οι Laurent Lafitte και Amira Casar, δύο καταξιωμένες Γαλλίδες ηθοποιοί στην κορύφωση της καριέρας τους, χαρίζουν βάθος και ένταση σε αυτή την κινηματογραφική πανδαισία.
23:15 ΣΚΙΕΣ (Shadows)
ΗΠΑ – 1959 – Ασπρόμαυρη – 87’
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Η Λέλια, μια νεαρή Αφροαμερικανίδα με ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, συναντά τον Τόνυ σε ένα πάρτι και αρχίζει ένα ειδύλλιο μεταξύ τους. Η σχέση τους καταρρέει όταν ο Τόνι συναντά τον αδερφό της Λέλια, τον Χιου, έναν ταλαντούχο μαύρο τραγουδιστή της jazz που αγωνίζεται να βρει δουλειά, και έτσι ανακαλύπτει την αλήθεια για τη φυλετική προέλευση της Λέλια. Η παραπάνω πλοκή, ωστόσο, δεν μπορεί να ορίσει το γεγονός πως το σκηνοθετικό ντεμπούτο του John Cassavetes, πέρα από τις κοινωνικές αναταράξεις που γέννησε, τόλμησε, την πιο κατάλληλη στιγμή, σε φόρμα και περιεχόμενο, αναστατώνοντας κοινό, κριτικούς και παραγωγούς, αποτελώντας πρωτοπορία par excellence. Είναι η DIY οπτική αναπαράσταση του beat κινήματος και της αυθόρμητης γραφής, ο jazz αυτοσχεδιασμός αποτυπωμένος σε σελιλόιντ με σκληρό φιλμικό κόκκο, η nouvelle vague από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η κάμερα του Cassavetes αποτυπώνει ό,τι η Αμερική απέκρυπτε ως τότε ξεθεμελιώνοντας όλους τους συμβατικούς υποκριτικούς κανόνες και σπάζοντας το φράγμα της μυθοπλασίας με την πραγματικότητα. To “Shadows” αποτελεί την απαρχή ενός αμερικάνικου σινεμά προς άλλη κατεύθυνση, ένα μανιφέστο του μοντερνισμού και της avant-garde, μια ταινία δομικό θεμέλιο του ανεξάρτητου κινηματογράφου, απελευθερωμένη για πρώτη φορά τόσο εξαίσια στις ιδέες, στις αφηγηματικές, στις θεματικές, στην ίδια την παραγωγή της. Δεν υπάρχει σκηνοθέτης που δεν επηρεάστηκε, έκτοτε, από αυτή τη σημαντικότατη καλλιτεχνική χειρονομία και ένα μάθημα, μέχρι σήμερα, τόλμης στο κάθε φορά θεσμικά κατεστημένο. Βραβείο των Κριτικών στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (1960).
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Εισιτήριο (ανά προβολή): 6€
Εισιτήριο για φοιτητές - ΑμεΑ - ανέργους (ανά προβολή): 4€*
Κάρτα Διαρκείας 5 προβολών: 20€ **
* με την επίδειξη των αντίστοιχων εγγράφων σε ισχύ
**οι κάρτες διαρκείας δεν ισχύουν για τις προβολές Έναρξης και Λήξης